monday monday...

2007-10-23 @ 00:11:44 • Kommentarer (2)PermalinkAllmäntTrackbacks ()

Fy vad jag alltid har svårt att sova på söndagskvällar, lyckas alltid vända på dygnet under helgen. Så imorse var jag såå trött! Vi har kört Guitar Hero konstant nästan. Det är så kul! Men på lördagen tog jag mig i alla fall ut från staden och till landet för o spendera lite tid i stallet. Red lektion för Marie-Louise och det gick riktigt bra i slutet! Men först hade jag inte riktigt koll på höger tygel mot vänster höft och allt vad det nu var. Vi skulle göra något så enkelt som att minska volten men det visade sig vara en väldigt svår uppgift för två blåbär som jag o Mandis är ändå. Men det går verkligen jättebra när Marie-Louise beskriver exakt hur jag ska göra.

Vi använde gramanen till hjälp att verka mot bogarna när hon vill slänga ut dom i volten (vilket hon gör för att inte behöva sätta inunder sig bakbenet). Det gav verkligen respons, och vilken härlig häst sen! Knappt musklad, knappt gått i form i hela sitt liv och inte står hon emot. Så positiv häst! Sedan red vi sluta på fyrkanten för att aktivera bakbenen ytterligare och vilken trav hon fick! Marie-Louise var verkligen engagerad. Hon skrek o tjoade: Känner du nu??? haha jag är verkligen helt såld på den här hästen. M-L sa: oj nu blev jag så slut av den här lektionen med Lollo så dig Eva tar vi det lite lugn med (Som red efter mig)

Efter lektionen pysslade jag o ryktade Mandis ordentligt och sedan ryckte manen. Så här såg hon ut innan....manen är nästan avskavd till hälften o där uppe är den jättelång. Förhoppningsvis kommer det bild hur det blev ;)

före ryckning...

Idag, måndag red jag också lektion! Kul att rida så tätt då man har det färskt i minnet hur hon gick senast. Men idag tog vi det lite lugnare. Jag hade Gringos dressyrsadel, en HdR som jag trodde skulle ligga bättre än Mandis syntetsadel, men den gled fram o tryckte på bogbladet. Hon är bredare än vad ni tror! Sa ML.. Och det ligger faktiskt nåt i det. Alla vet ju att det här med sadlar är ett mysterium, man kan hålla på och byta och spekulera hur mycket som helst kring det.

Hursomhelst, lektionen bestod av en övning som var väldigt bra. Den gick ut på att man i trav rider två volter på kortsidorna, sedan halvhalt och omställning i en båge på långsidan. Nästa långsidan gör man travökning. Riktigt rolig. Försökte rita den i photoshop (lova o inte skratta nu)

Varje rund ring är en kona...ML älskar nämligen o använda koner, men det är ju så genialt! Det röda är hur du ska rida. Lite svårt o få fin väg sådär på fri hand. haha. Men det är en övning som gör att man samtidigt får hålla reda på var du har har hästen, samt att det är väldigt mjukgörande för hästen då den inte får möjlighet att "låsa sig fast" på samma sätt som efter en halvtimmes övning i samma varv på volten... Travökningen på långsidan är bra för då får hästen ny energi och grejjer ;)

Kul va =)

Tillbaka till sadelproblemen. Eftersom Gringos sadel inte passade så bra, kom ML på att hon i sin bil hade en sadel som hon skulle smörja upp o sälja. Det var en "riktig" märkessadel o alla ni som suttit i en sån vet vad jag talar om. Den föll på plats och satt som ett smäck! Jag satte upp och red, och vilken skillnad sen! Inte bara att jag kunde sitta ordentligt utan hästen som annars när jag rider utan gramanen brukar tjafsa en del i munnen och tigga hejvilt, var helt stilla med huvudet och gick i en stadig form i traven och bara sög på bettet... Se där vad en sadel kan göra! Ropade ML när jag överförtjust travade runt... Du får låna den om du vill, sa hon. Och så ska det bli. Jag ska rida i den på onsdag och lovade smörja upp den. Det tråkiga är att jag inte kommer ihåg vad märket hette, måste kolla det imorrn. Den var slående likt Morris & Nolan och ML påpekade att detta är en lite billigare variant av M&N som finns på marknaden. Om jag struntar i min USA-resa till våren så kan jag köpa den...17 lax kostade den tydligen. Mer än vad hästen någonsin kommer bli värd...

Zzzz....

Kommentarer

Postat av: Annso

Vad avis jag blir när du skriver hur du kommer så framåt i din ridning:) Själv letar jag efter en häst att få rida ibland jag oxå... Usa? det har jag inte hört nåt om....

2007-10-23 @ 08:50:41

Postat av: Anki

Du måste ju kolla vad det är för märke på sadeln. Bra övning, brukar göra liknande med mina elever!
Oj manen behöver verkligen fixas(!)

2007-10-23 @ 08:56:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback