Årets första dressyrträning

2008-01-21 @ 23:01:22 • Kommentarer (0)PermalinkAllmäntTrackbacks ()

Tror jag det blev nu idag! På grund av det horribla Gôtteboss'vädre' (göteborgsvädret på göteborgska) så har det inte blivit så mycket av träningarna. Inte roligt o stå ute u det här vädret och hålla lektion, eller rida heller för den delen. Men så idag var det dags. Mandis hade överskottsenergi som hette duga o brallade några gånger. Nu när jag lärt känna henne lite bättre känns det inte lika farligt när hon sätter igång, men lite suger det till i magen när hon gör sina caprioller upp i luften. 


Vi red öppna på volt - fortsätta öppna på långsidorna och sedan volt på mitten - öppna - osv. Denna övning är ju jättebra för då kan man "dra med" volten i långsidorna. För att stärka båda sidor och få variation, red vi snett igenom, rakrikta, högerställ och volt från X till mittenbokstaven, "ta med" volten - skänkelvikning ut till hörnbokstaven. Också bra övning då hon har nya saker att tänka på hela tiden. Hon blev riktigt trevlig i formen, nu när hon börjar stärka sig mer och mer över bogar och nacke orkar hon med mer - i form! Hoppas att jag kan filma snart! Ska bli så kul att jämföra med den filmen vi gjorde i höstas =) 
Sen ska jag göra en film: - så får du ditt varmblod att bli dressyrhäst på 4 månader. haha nej riktigt än kan jag nog inte ta åt mig någon ära ;) 

Snackade lite med M-L när hon skulle träna för Inga-Maj Bylund med sin häst nästa gång, vore kul o se! Så jag kanske ska gå o kolla när hon rider på onsdag på Stall Adam (http://www.stalladam.com)... 

Annars på den "ickehästiga" fronten började jag ny kurs idag. Sista pedagogik- delen. Snart väntar 5 veckors praktik på Kålltorpsskolan. Uppgiften vi får med oss till skolan är hur man på något sätt ska kunna bidra till skolutveckling. Det kan till exempel vara något projekt eller hur man samarbetar med andra ämnen osv. Jag funderar på att låta ungarna göra något konstprojekt i den lokala miljön. Smycka munkebäckstorget eller något liknande. Det vore kul! 

Jag älskar projekt. när jag jobbade som bildlärare på Bregårdsskolan fick jag möjlighet att följa med Melisa till Sarajevo. Det var bland det roligaste och mest givande jag varit med om. Där startades ett samarbete med den estetiska gymnasieskolan och deras lärare där. Helt otroligt att man fick vara med om det! Internationella utbyten och dylikt är något som jag vet att jag kommer jobba mycket med som lärare sen. Annars kan jag ju alltid jobba på mossen och utbyta erfarenheter av skitiga bönder.  haha

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback